Unatoč očekivanjima da će se rast izvoza na
godišnjoj razini u posljednjem kvartalu prošle godine usporiti, zbog nešto veće
vrijednosti izvoza u posljednjem kvartalu 2014. godine u odnosu na prethodne
kvartale, to se tijekom listopada nije dogodilo.
Tako je godišnja stopa rasta izvoza u prvih deset
mjeseci i dalje iznosila visokih 11,6 %, više nego nakon prethodna dva mjeseca. Rast vrijednosti izvoza i nadalje je najviše poticala
brodogradnja zbog koje je vrijednost izvoza ostalih prijevoznih sredstava povećana
gotovo triput, a ostvarena je i značajna vrijednost izvoza gotovih metalnih
proizvoda, prehrambenih proizvoda te proizvoda farmaceutske industrije.
Ovakvo kretanje izvoza pratio je i rast
industrijske proizvodnje, najizraženiji kod ostalih prijevoznih sredstava gdje
je u deset mjeseci prošle godine iznosio 36,1 % te kod proizvodnje prehrambenih
proizvoda gdje je iznosio 5,3 %. Proizvodnja gotovih metalnih i farmaceutskih
proizvoda istodobno je povećana približno 2,5 %. Jedan dio povećanog izvoza
ipak je realiziran i povećanom trgovinom robama inozemnog podrijetla.
Najizraženiji primjer takvog izvoza jest izvoz motornih vozila, osobito novih i
rabljenih automobila, koji je u prvih deset mjeseci prošle godine povećan za
40,7 %, i to najviše prema drugim članicama Europske unije. Pored izvoza
automobila, na povećani izvoz ove djelatnosti znatno je utjecao i izvoz ostalih
vozila te njihovih dijelova također popraćen rastom proizvodnje.
Unatoč oporavku proizvodnje, naftni su derivati
zbog nastavka pada cijene sirove nafte na svjetskom tržištu bili proizvod kod
kojeg se i dalje bilježio najveći pad vrijednosti izvoza. Točnije, vrijednost
njihova izvoza na godišnjoj je razini smanjena za 16 %. Pad cijena sirove nafte
bitno je utjecao i na kretanje vrijednosti ukupnog uvoza gdje je najveći rast
zabilježen kod uvoza električne energije. Naime, vrijednost je ukupnog uvoza
povećana za 6,5 % ili 7,2 milijarde kuna, a vrijednost uvoza naftnih derivata i
djelatnosti rudarstva i vađenja pritom je smanjena za čak 3,7 milijardi kuna.
Stoga se može zaključiti da je, uz oporavak
potražnje Europske unije, oporavak brodogradnje i olakšane trgovinske tokove
nakon pristupanja Hrvatske EU, pad cijene sirove nafte u prošloj godini bitno
odredio kretanje vrijednosti robne razmjene pa tako i razine robnog deficita. A
deficit se tijekom većeg dijela prošle godine nije znatnije razlikovao od
deficita u istim razdobljima 2014., pa je tako i u deset mjeseci bio samo 0,8 %
manji.
Nema komentara:
Objavi komentar