-HGK komentar -
Nastavak
uzlaznoga trenda maloprodajnoga prometa
Prema
objavljenim prvim rezultatima Državnog zavoda za statistiku, realan
je promet u trgovini na malo u studenome ove godine bio, prema
kalendarski prilagođenim podacima, veći za 5,7% u odnosu na isti
mjesec 2016. godine. Godišnjim rastom u studenome ove godine
nastavljen je uzlazni trend koji kontinuirano traje od rujna 2014.
godine (39 mjeseci).
Kontinuirani
uzlazni trend maloprodajnoga prometa djelomično je rezultat
poboljšanja pouzdanja potrošača koje se bilježi (na godišnjoj
razini) od listopada 2014. do lipnja 2016. godine, kada se bilježi
prvo pogoršanje. U posljednjih godinu dana pouzdanje potrošača
uglavnom ima povoljnija kretanja. Na pozitivan je trend potrošačkog
optimizma u posljednje dvije godine određeni utjecaj imala
povoljnija promjena oporezivanja plaća, koja je uslijedila početkom
2015. godine. Pored toga i nova je porezna reforma (početak primjene
siječanj ove godine) imala određeni utjecaj na povećanje kupovne
moći stanovništva te tako i na ovogodišnji rast prometa na
kumulativnoj razini.
U
prvih je jedanaest mjeseci ove godine promet u trgovini na malo
realno bio, prema kalendarski prilagođenim podacima, veći za 5,1% u
odnosu na isto razdoblje 2016. godine, ali i prosječno oko 7% manji
u odnosu na isto razdoblje 2008. godine.
Spomenuta
povoljnija kretanja maloprodajnoga prometa u posljednje dvije godine
pozitivno su utjecala i na kretanja osobne potrošnje (čini gotovo
60% BDP-a) koja u tom razdoblju također bilježi rast te tako
pozitivno utječe i na ostvareni rast BDP-a.
Na
razini cijele 2017. godine očekujemo realan rast maloprodajnoga
prometa od oko 5%. Ukoliko bi se zadržala spomenuta dinamika rasta
realnoga prometa u trgovini na malo, tek bi 2019. godine razina tog
prometa prestigla onu iz 2008. godine.
Na
razini EU također se bilježe pozitivna kretanja tj. u listopadu ove
godine maloprodajni je promet EU (odjeljak G47) realno bio, prema
kalendarski prilagođenim podacima, 0,9% (u Hrvatskoj 2,1%) veći u
odnosu na listopad 2016. godine. Tim je povećanjem nastavljen trend
godišnjega rasta koji kontinuirano traje od kolovoza 2013. godine,
što je djelomično rezultat povoljnijega trenda na tržištu rada te
kretanja potrošačkoga optimizma koji je, iako i dalje negativan,
bio znatno povoljniji u odnosu na prethodno razdoblje (2008. –
2013.).
U
deset mjeseci ove godine maloprodajni je promet EU (G47) u prosjeku
bio, prema kalendarski prilagođenim podacima, 2,6% (u Hrvatskoj
4,2%) veći u odnosu na isto razdoblje 2016. godine, odnosno 7,2%
veći (u Hrvatskoj manji za 3,4%) u odnosu na isto razdoblje 2008.
godine.
Nema komentara:
Objavi komentar