petak, 29. prosinca 2017.

Uzlazni trend

-HGK komentar -




Nastavak uzlaznoga trenda maloprodajnoga prometa


Prema objavljenim prvim rezultatima Državnog zavoda za statistiku, realan je promet u trgovini na malo u studenome ove godine bio, prema kalendarski prilagođenim podacima, veći za 5,7% u odnosu na isti mjesec 2016. godine. Godišnjim rastom u studenome ove godine nastavljen je uzlazni trend koji kontinuirano traje od rujna 2014. godine (39 mjeseci).

Kontinuirani uzlazni trend maloprodajnoga prometa djelomično je rezultat poboljšanja pouzdanja potrošača koje se bilježi (na godišnjoj razini) od listopada 2014. do lipnja 2016. godine, kada se bilježi prvo pogoršanje. U posljednjih godinu dana pouzdanje potrošača uglavnom ima povoljnija kretanja. Na pozitivan je trend potrošačkog optimizma u posljednje dvije godine određeni utjecaj imala povoljnija promjena oporezivanja plaća, koja je uslijedila početkom 2015. godine. Pored toga i nova je porezna reforma (početak primjene siječanj ove godine) imala određeni utjecaj na povećanje kupovne moći stanovništva te tako i na ovogodišnji rast prometa na kumulativnoj razini.
U prvih je jedanaest mjeseci ove godine promet u trgovini na malo realno bio, prema kalendarski prilagođenim podacima, veći za 5,1% u odnosu na isto razdoblje 2016. godine, ali i prosječno oko 7% manji u odnosu na isto razdoblje 2008. godine.

Spomenuta povoljnija kretanja maloprodajnoga prometa u posljednje dvije godine pozitivno su utjecala i na kretanja osobne potrošnje (čini gotovo 60% BDP-a) koja u tom razdoblju također bilježi rast te tako pozitivno utječe i na ostvareni rast BDP-a.

Na razini cijele 2017. godine očekujemo realan rast maloprodajnoga prometa od oko 5%. Ukoliko bi se zadržala spomenuta dinamika rasta realnoga prometa u trgovini na malo, tek bi 2019. godine razina tog prometa prestigla onu iz 2008. godine.

Na razini EU također se bilježe pozitivna kretanja tj. u listopadu ove godine maloprodajni je promet EU (odjeljak G47) realno bio, prema kalendarski prilagođenim podacima, 0,9% (u Hrvatskoj 2,1%) veći u odnosu na listopad 2016. godine. Tim je povećanjem nastavljen trend godišnjega rasta koji kontinuirano traje od kolovoza 2013. godine, što je djelomično rezultat povoljnijega trenda na tržištu rada te kretanja potrošačkoga optimizma koji je, iako i dalje negativan, bio znatno povoljniji u odnosu na prethodno razdoblje (2008. – 2013.).

U deset mjeseci ove godine maloprodajni je promet EU (G47) u prosjeku bio, prema kalendarski prilagođenim podacima, 2,6% (u Hrvatskoj 4,2%) veći u odnosu na isto razdoblje 2016. godine, odnosno 7,2% veći (u Hrvatskoj manji za 3,4%) u odnosu na isto razdoblje 2008. godine.











Nema komentara:

Objavi komentar